Wet uitbreiding Bibob

  1. Home
  2. navigate_next
  3. Wet uitbreiding Bibob

De Minister van Veiligheid en Justitie heeft het wetsvoorstel om de Wet Bibob te wijzigen op 14 maart 2011 aan de Tweede Kamer aangeboden. In het wetsvoorstel is onder meer opgenomen dat de wet wordt uitgebreid met

  • vastgoed- en grondtransatie waarbij de overheid betrokken is als civiele partij
  • Import van vuurwerk
  • Exploitatie van speelautomaten en headshops
  • Vechtsportevenementen
vergrootglas

Overige aanpassingen in het wetsvoorstel:

  • Er komt een landelijk register voor alle uitgevoerde Bibob-onderzoeken plus de uitkomsten daarvan van de laatste 2 jaar. Zo kunnen gemeenten zien of een bedrijf of persoon al eerder gescreend is.
  • Veel gemeenten maken in de bezwaarprocedures gebruik van externe bezwarencommissies. Ook die externe commissies krijgen de mogelijkheid adviezen van het landelijk bureau Bibob in te zien.
  • Wie bezwaar maakt tegen een weigering van een vergunning, subsidie of opdacht, krijgt een afschrift van het advies van het landelijk Bureau Bibob. De termijn voor het landelijk Bureau Bibob om een advies te geven, uitgebreid van 4 naar 8 weken. De extra verlengingsmogelijkheid naar nog eens 4 weken wordt uitgevoerd.

Dit wetvoorstel past in de aanpak van het kabinet; een harde aanpak van criminaliteit en een versterking van de bestuurlijke aanpak zijn daarbij kernthema’s. Dit wetsvoorstel biedt met name de mogelijkheid om bij vastgoedtransacties waarbij een overheidsorgaan partij is, de andere partijen via een Bibob-onderzoek te screenen. Daarnaast brengt dit wetsvoorstel de kansspelsector en de vuurwerkimporteurs onder de reikwijte van de wet Bibob.

Waar gemeenten echter tegenaan lopen bij de implementatie van de Wet Bibob is het feit dat men de Wet Bibob wel wil toepassen, maar dat de frequentie daarvan niet rechtvaardigt, dat men daar een gedeeltelijke/volledige FTE voor kan of mag inzetten, of dat een tijdelijk invulling van de functie van Bibob coordinator wenselijk is maar dat die interin niet opgevuld kan worden in verband het ontbreken van specifieke kennis. Nu dat de wet uitgebreid is voor meerdere sectoren is het obstakel om de Wet Bibob te gebruiken voor kleine gemeenten nog groter geworden. De Wet Bibob steekt ingewikkeld in elkaar en lang niet in alle gemeenten hebebn een specialist op dit gebied in huis, wat de uitvoering bemoeilijkt. Hierdoor bouwen ze ook geen ervaring op met de wet.

MasterMeester werkt samen met Frank Rovers om gemeenten te ondersteunen met de implementatie van de Wet Bibob door gemeenten te voorzien van advies hoe de Wet Bibob op maat kan worden toegepast, wat daarvoor nodig is en hoe de samenwerking met de RIEC (Regionale Informatie en Expertise Centrum) op een praktische en juridisch verantwoorde wijze kunnen realiseren.Het doel is om te komen tot een geintegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit met behoud van ieders verantwoordelijkheid en identiteit.

Naast advisering kan MasterMeester ook zorgen voor een kennisoverdracht in de vorm van een training. Een uitgebreide inhoudelijke bespreking van de Wet Bibob, geeft inzicht in de juridische, bestuursrechteijke, strafrechtelijke en privaatrechtelijke kant van het toepassen van de Wet Bibob. Daarbij wordt aan de hand van vele praktijkdocumenten en -situaties uitgelegd waar men op moet letten bij een vergunningsaanvraag en welke gegevens moeten worden opgevraagd en ingediend in het kader van het doen van ‘eigen huiswerk’. Voorts wordt besproken hoe een advies bij het landelijk bureau Bibob dient te worden aangevraagd, hoe de procedures lopen, hoe uiteindelijke de besluitvorming plaatsvindt en welke aspecten hierbij van belang zijn (anonimiseren advies en besluit, termijnen, geheimhouding en schadeplichtigheid).

Menu